Kleine stapjes
Ik begeleid sinds vorig jaar een jonge dame die volledig uitgevallen is op school. Ze is toen voor dagbesteding bij Me-time paardencoaching gekomen. Met kleine stapjes hebben we de begeleiding opgebouwd. Ze is eerst met een begeleider kennis komen maken, daarna een paar keer een paar uurtjes, tot inmiddels twee dagen in de week.
De dagbesteding tussen de paarden werkte positief op het meisje. Haar rigide gedrag nam af, ze kreeg steeds meer zelfvertrouwen, de duidelijkheid en structuur deden haar goed. Ze kreeg steeds meer rust in haar gedrag en langzaam konden we toewerken naar een vorm van onderwijs. En deze week was het zo ver, we konden oefenen op het paard!
Ook daar speel ik met Me-time op in. Via allerlei directe en indirecte activiteiten help ik kinderen leren. Zonder de nadruk te leggen op prestaties en dingen die goed moeten gaan. In hun eigen tempo kunnen ze de lessen eigen maken. De paarden helpen daarbij. Als een kind samen het het paard in beweging is stimuleert dit de hersenen om informatie op te slaan. Dit voelt voor het kind als spelen, niet als leren. Door verschillende leermethoden op en naast het paard uit te voeren onthoudt een kind de informatie langer. En natuurlijk is het ook erg leuk!
Voor de jonge dame wordt de begeleiding bij Me-time paardencoaching steeds minder lang. Ook breidt de schoolopbouw zich steeds verder uit. Maar naast school is de ontspanning en begeleiding tussen de paarden zeker nog wenselijk. We gaan hier dus nog een tijdje mee door.